Mazda's arv og historie

Begynnelsen: 1920 - 1931

Begynnelsen: 1920 - 1931

I 1920 ble firmaet Toyo Cork Kogyo grunnlagt i Hiroshima, Japan av Jujiro Matsuda. Opprinnelig produserte firmaet kork, som navnet tilsier. Men Matsuda gikk snart over til biler, og i 1931 ble navnet Mazda skapt. Det henspeiler på navnet "Matsuda", men også på den vestasiatiske guden for visdom, intelligens og harmoni; Ahura Mazda.


De første årene: 1931 - 1945

De første årene: 1931 - 1945

Mazdas første bil var trehjulingen "Go" som ble eksportert til India og Kina, hvor den ble svært populær på grunn av manøvreringsegenskapene. Dette var bare et eksempel på Mazdas uvanlige måte å tenke på og stå-på-holdning som er resultatet av "Hiroshima-filosofien" som går ut på å utfordre og overvinne utfordringer. Men den mest dramatiske demonstrasjonen på Mazdas unike filosofi kom i 1945. Direkte etter at atombomben var sluppet, spilte Mazda en viktig rolle i gjenreisningen av Hiroshima. Mazda-fabrikken var forholdsvis lite ødelagt av bomben og ble brukt som sentral for organisering av gjenreising og hjelpetjenester.


Turbomaskinen: 1961

Turbomaskinen: 1961

En revolusjonerende rotasjonsmotor gjør som forventet - den roterer. Dette var filosofien bak rotasjonsmotoren utviklet av Felix Wankel, der forbrenningen roterer en flat skive istedenfor å skyve stemplene opp og ned. Mazda tok i bruk denne teknologien sent på 1950-tallet og er den eneste bilprodusenten som benytter dette alternative motorkonseptet idag. Takket være sine høye omdreiningstall og kompakte dimensjoner er motoren ideell for bruk i sportsbiler. Rotasjonsmotoren er benyttet i en rekke spennende Mazdaer, fra den utrolige Cosmo 110S til de legendariske RX-7 og RX-8. Rotasjonsmotoren sitter også i 787-modellen og er berømt for seieren i 24-timers løpet Le Mans i 1991.


Mazda MX-5: 1989

Mazda MX-5: 1989

På 1980-tallet var det ingen som bygget roadstere. Glansdagene på 1950 og -60 tallet så ut til å være definitivt over. Helt til Mazda kom på banen - ideen var å skape sportsroadstere som både var pålitelige og morsomme å kjøre. For å sprenge grenser og bygge en bil som tok kjøregleden på alvor. Den originale MX-5 veide nøyaktig 955 kilo og viste seg å være en virkelig lettvekter av en sportsbil. Den hadde frontmontert motor og bakhjulsdrift med eksepsjonelle kjøreegenskaper. Dermed var roadsteren gjenfødt. Faktisk var MX-5 så morsom å kjøre og en slik glede å eie at den ble den mestselgende roadsteren noensinne.


Seieren i Le Mans: 1991

Seieren i Le Mans: 1991

Et japansk team hadde aldri tidligere vunnet Le Mans. Før i 1991, vel og merke. Det var året da Mazda snudde opp-ned på alt og meldte på sine 787-modeller med rotasjonsmotor til verdens eldste og mest prestisjefylte utholdenhetsløp. Til tross for 787-modellens beskjedne ytelser sett i forhold til konkurrentene, var fordelen dens pålitelighet. Mazda tok ledelsen og vant løpet. Det ble en rekord som holder stand den dag i dag; det eneste japanske teamet som noensinne har vunnet løpet, og den eneste vinnerbilen som ikke hadde stempelmotor. Alt takket være evnen til å tenke annerledes og sprenge grenser.


Zoom-Zoom generasjonen: 2002 - 2010

Zoom-Zoom generasjonen: 2002 - 2010

Ny design og nytt slagord - Zoom-Zoom ble tatt frem i i 2002 for å gi uttrykk vår barnslige glede for bevegelse. Overført til biler blir dette en dynamisk kjøreopplevelse og spennende design. Mazda6 var den første modellen som uttrykte denne tankegangen og ble lansert med mye anerkjennelse i 2002. Etterfulgt av den grensesprengende og banebrytende RX-8 i 2003. En ekte førerbil, med fleksible freestyle-dører, en moderne versjon av rotasjonsmotoren og vinner av utmerkelsene "International Engine of the Year" og "Best New Engine".


90 års jubileum: 2010

90 års jubileum: 2010

Når vi ser på bilene som Mazda har bygget i løpet av de siste 90 årene, er det åpenbart at annerledes tankegang har ført til spennende, innovative og morsomme biler, produsert av en unik gruppe lidenskapelige individer. Fra bestselgeren MX-5 til den suksessen CX-5 har Mazda fortsatt å få størst mulig utbytte av sine innovative ingeniørtradisjoner og grensesprengende filosofi - og nå gleder vi oss til de neste 90 årene.


Fremtiden

Fremtiden

Fra bevegelse med sjel til radikalt nye motorer - fremtiden er spennende for Mazda. På grunnlag av nesten hundre år med innovasjoner vil vi fortsette å finne unike løsninger på de utfordringene vi står overfor ved å gjøre ting som andre ikke ville drømme om. Våre nye SKYACTIV-teknologier reduserer drivstofforbruket mens kjøregleden øker, og vårt nye designspråk "KODO - Soul of Motion" får opp pulsen som aldri før. Fremtiden dreier seg om å endre hvordan biler bygges. Å gjøre dem sterkere og mer responsvillige, samtidig som vi reduserer forbruket av drivstoff. Å gjør dem mer komfortable og hurtige samtidig som vi gjør dem lettere og mer kompakte.

 VI BYGGER TILLIT www.osloveienbil.no FORVENT MYE - FÅ MER